dilluns, 24 de març de 2014

EVITA LA FATIGA VISUAL






HI TENS MOLT A VEURE!

Quantes hores passes davant de l'ordinador? I davant de la televisió o mirant el teu Smartphone? La vida s'ha informatitzat i els nostres hàbits també. Cada vegada passem més temps davant de pantalles: treballant, estudiant o gaudint del temps de lleure, però sempre davant d'una pantalla. Aquest abús digital pot produir fatiga visual.


 
És molt freqüent. Es calcula que fins a un 70% de la població pateix de fatiga visual. Els teus ulls tendeixen a fatigar-se més amb la visió propera que amb la llunyana, i la raó és molt senzilla: la clau està en un petit múscul a l'interior de l'ull, el múscul ciliar. La contracció d'aquest múscul és la responsable que el cristal·lí canviï de forma i es faci més esfèric, augmentant la capacitat de refracció. És a dir, el múscul ciliar és l'encarregat d'enfocar.


¿ELS TEUS ULLS ESTAN CANSATS?

Si al final del dia, activitats com llegir, veure la tele o navegar per Internet suposen per a tu un gran esforç, potser pateixis fatiga visual.

Els seus símptomes són:
 
Molèsties oculars: tensió, pesadesa d'ulls, picor, cremor, necessitat de fregar-se els ulls, somnolència, coïssor ocular i augment del parpelleig.

Trastorns visuals: dificultat en percebre els caràcters en les pantalles, visió borrosa quan mirem de lluny i visió doble.

Símptomes extra-oculars: mal de cap, vertígens, sensació de desassossec i ansietat, molèsties al clatell i / o a la columna vertebral.



POSA REMEI

Sens dubte, el primer pas és acudir al teu Òptic-Optometrista. Una revisió podrà posar-li nom i remei als teus símptomes.
 
I a la feina, fes descansos de tant en tant. Una pausa de 5 minuts per hora de lectura serà suficient.
 
Els trastorns relacionats amb la Síndrome de Fatiga Visual són provocats per treballar reiteradament a la mateixa distància i realitzar les mateixes activitats musculars. Per descansar els ulls, alterna la visió entre un objecte proper i un altre llunyà, mirant a través d'una finestra, per exemple.
 


Recorda que cal parpellejar. A causa de la concentració, solem fer-ho molt menys del normal. Si la freqüència mitjana del parpelleig és de 20 vegades per minut, quan fixem la visió solem fer-ho només 5 vegades per minut. Si tot i així notes que tens els ulls secs, també pots recórrer a llàgrimes artificials o algun col·liri (demana-li consell al teu Òptic-Optometrista).

Ajusta els nivells de brillantor i contrast de les pantalles perquè estiguin en consonància amb la il·luminació de la teva zona de treball. Reduir la llum ambiental ens permetrà poder suavitzar la brillantor del monitor, millorant així la visualització del text.

Assegura't que tens la llum apropiada, i millor si és natural. Però recorda que l'excés de llum també pot ser perjudicial. Mai col·loquis la pantalla de front o d'esquena a una finestra o a qualsevol font de llum directa. Millor tria una il·luminació lateral, i així evitaràs reflexos i l'enlluernament.